1970`ERNE
SKOLEN...
I 6. klasse indtræder et nyt system. Det hedder ikke længere Hr.,
Fru eller Frøken, når lærerne skal tiltales. Der er ikke længere et… ”op at
stå”, når læreren træder ind med et efterfølgende forslag til morgensangen. Vi
bliver prøveklasse for pædagog tilstande. Det betyder… at der, hvor vi
tidligere havde én lærer i alle fag, der skal vi nu, ha mange forskellige,
ligedan med vikarer som er udstyret med, hver deres ideologiske holdninger og
indlærings systemer.
Alle skal være i grupper. Det bliver lettere, at snyde sig
fra lektierne og endnu nemmere, at sove over. For eget vedkomne, er det den
ultimative slutning, på pligtopfyldelse.
Klassen bliver udvidet med nye elever, bl.a. en ny pige.
Pigen er utrolig smuk. Samtidigt skal en anden, som klassen har ladet
individuelle frustrationer gå ud over, udgå. Det er blevet for meget med
mobberierne og de stilner ikke af. Jeg udses til, at blive det nye mobbeoffer
og med det og de nye pædagogiske tilstande, er skolen nu et helvede for mig.
Jeg begynder at hade alt, hvad der kan indebære grupper og
holdsport. Det er ikke længere lærerne som udvælger grupperne eller hold, men eleven.
Disse forandringer betyder… at jeg altid står som den sidste tilbage langs
væggen og stirrer kontinuerligt ned i gulvet. Jeg kan mærke stilheden, pigerne
der hvisker. Jeg sveder i hænderne, når der endelig kommer én hen og lægger det
røde bånd over min skulder, med et ”øvvvv, hvorfor skal vi ha hende”.
Jeg går på Kornmod Real skole, en privat skole, som mine
forældre slet ikke har råd til at betale for. Det mærker jeg tydeligt og hver
gang, jeg skal ind på kontoret for at låne telefonen, bliver jeg da også mindet
om det. Jeg bliver hver gang, bedt om, at få mine forældre til at betale de
skyldige regninger, så jeg kan fortsætte på skolen. Jeg er faktisk ligeglad.
Jeg hader alt ved skolen og de mange drillerier.
I 8. kl. vil jeg ud af skolen. Kulminationen rammer, da jeg
en dag i en fællesklasse (det vil sige, flere parlel klasser slået sammen),
udviser hjælpsomhed overfor en af drengene, der er dværg. Drengen taber sin
madkasse på gulvet og jeg skynder mig hen og samler den op, med et hurtigt lag
tæv, som tak. Ulrik kommer og henter mig fra skole. På vej hjem i bilen, er jeg
meget tavs. Ulrik spørger… ”hvorfor har du aldrig sagt noget? Vi har ikke
kunnet mærke på dig, at noget var galt”. ”Du må ha gjort et eller andet, siden
drengen tævede dig”. Jeg forsøger at
forklare Ulrik, at jeg kun samlede madkassen op. Ulrik mener, jeg må ha kikket
forkert på drengen, men jeg er slet ikke på det niveau, at jeg kan tænke
dårligt om forskellighed, tværtimod.
Problemerne hjemme hober sig op. Min krop er i forandring.
Bryster, menstruation, bumser, lugt og fedtet hår. Alle andre må langt mere end
jeg og mit tøj er helt forkert. Jeg aner ikke, hvordan jeg kan blive en del af
et fællesskab og opsøger derfor alle, som ville vise mig lidt kontakt, uanset
hvordan.
Jeg fremstår voksen på mange områder, men er meget naiv,
barnlig og blåøjet, på ligeså mange.
Den 29. april 1976 skal hele klassen, lærerne og jeg, med
toget til Tønder. Vi skal bo på Tønder vandrehjem. Det er afgjort spændende, at
være væk hjemmefra, på denne måde. Da vi når Tønder, skal vi med en bus rundt,
bl.a. for at se Højer Sluse, Dybbøl Mølle, Vikinge skibsmuseet, Frøslev lejren
og et smut over grænsen, med fremvisning og stempel i vores nye pas.
Retur smugler vi små miniaturer flasker med alkohol og er
noget så seje, idet vi passerer tolden. Vi har gemt flaskerne i underbukser og
strømper og sveder da tolderne kikker på os. For de elever der har taget
cigaretter med over, er den helt gal. Tror tolderne lo lidt af os, men vi var
først koldhøgen, da vi var udenfor synsvidde.
På vandrehjemmet er der klasser, fra andre skoler, som vi
finder sammen med. Mange tror, at jeg er Didde Menneskebarn – et film drama af
Martin Andersen Nexø – fordi jeg er lyshåret og har fletninger.
Vi drikker vores smugler sprit og da vi ikke er vant til
alkohol, bliver vi fulde og skabagtige. Jeg finder sammen med en fyr, fra en af
de andre skoler, han hedder Preben. Preben og jeg ligger i sofaen, i hjørnet af
tv-stuen, rummet er meget mørkt. Preben giver mig mit livs første kys, men som
mobbeofferet, skal det ikke gå stille af. Selvfølgelig har de andre set det og
drillerierne kan ingen ende tage. Flere af klassekammeraterne fortæller Preben,
at han skal holde sig fra mig, fordi jeg er dum. Det vil Preben ikke ha på sig,
at han er sammen med klassens dummeste pige, så han gør det forbi, endnu inden
det begynder rigtigt.
Jeg opnår en lyn forelskelse og at hele verdenen bryder sammen,
på under et par timer. Jeg vil slet ikke leve mere. Græder uafbrudt og håber
på, at jeg vil blive kvalt i et stykke chokolade, som Mogens fra klassen giver
mig. Mogens er en af de få fra klassen, som hemmeligt giver mig lidt medfølelse,
måske fordi han selv bliver drillet med, at han er så hjulbenet, at han ikke
kan fange grise.
Opholdet kan ikke slutte hurtigt nok. Jeg vil hjem. Mor
henter mig på togstationen og spørger om, hvordan turen har været. Jeg vil ikke
svare og mor spørger om, hvad der da er sket, siden jeg er så mut. Mor er på
det tidspunkt knapt fyldt 33 år, men i mine øjne for gammel og ude af stand til,
at forstå… jeg siger derfor intet.
TUREN I FRU JENSENS SOMMERHUS…
8. klasse. Vi skal på endnu en tur og inviteres af fru Jensen,
til et overnatnings ophold i hendes sommerhus, ved Vesterhavet.
Turen til sommerhuset er ulidelig lang. Jeg skal køre med Hr.
Mogensen og fra samme øjeblik, jeg sætter mig ind i Hr. Mogensens bil, hoster
jeg uafbrudt. Min hals krasser og det er yderst pinligt, især fordi… 3 andre
elever også er med i bilen, bl.a. Georg, Lars Petersen og Lars Korshøj. Hr. Mogensen ryger store cigarer og den lille
bil, har tydelige spor af flere års rygning. Lugten hænger ved og jeg tror, det
er det som giver mig generne, i halsen. Jeg ved ikke…
Vi når ud til sommerhuset. De andre elever er allerede ankommet
og nogen løb ned og modtager dem, jeg er kørt sammen med og trækker dem med op
til huset, for at vise dem, hvor de skal sove. Nåeeee ja, jeg kan da selv finde
derop og der er da vel også en plads til mig. Inde i annekset har pigerne
fundet hver sin køje. Jeg vil meget gerne være derinde og sætter mig på en
underkøje, men der er ikke længere plads, pladsen er allerede optaget… siger en
af pigerne. Fru Jensen siger… at jeg skal sove sammen med hende… som om, det er
et privilegium.
Mine klassekammerater løber grinende rundt i klitterne. Da
mørket falder på, samles de alle i pigernes soverum. Jeg står i døren og vil
også gerne ind, men én af pigerne indikerer, at der ikke er mere plads. Jeg går
over til Fru Jensens rum og lægger mig under dynen, men kan ikke falde i søvn.
Længe ligger jeg vågen og lytter til latteren og forestiller mig, hvad de
laver, siden det er så sjovt.
Jeg længtes efter, at være en del af fællesskabet, men
adskiller mig for meget, fra de andre. Vil ønske, at jeg var blevet hjemme.
I dag ved jeg hvorfor, i dag – 36 år senere, har jeg fundet
den røde tråd ved ADHD – opmærksomhedsforstyrrelse – men som begyndende
teenager, er det ganske forfærdeligt, aldrig at må være med, fordi man er lidt
anderledes.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar